Trust me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator, er en fremragende bok for den som ønsker å få et innblikk i hvordan nyheter og informasjon forvrenges gjennom kommunikasjonskanalene til et fritt og åpent Internett. Boken er en subjektiv studie av fenomener som blogger, link-økonomi og informasjonsflyt på nettet. Det store problemet er selvfølgelig at man ikke kan stole fullt og helt på forfatteren. Denne dobbeltheten er noe som ikke het kommer frem i presentasjonen av boken i Dagens Næringsliv. Det er noe som ikke er så merkelig. Som Holiday selv påpeker er det hele en skog av speil, og et komplekst system, hvor sannhet og løgn flyter sammen i en grå suppe.
Det er en ganske rikholdig ironi i dette, for den som forstår hele spillet. Det eneste man kan slutte ut av boken, er at markedsføreren Ryan Holiday forsøker å fremstå som et samvittighetsfullt menneske, og en angrende synder. Ikke at han faktisk er det.
Holiday i sin beskjedenhet, har fått en bekjent til å omtale ham som en modere Machiavelli, som viser til skitne triks, i samme åndedrag som han begår dem, nesten som en kriminell som har et indre ønske om å bli tatt, men som blir forbløffet over at ingen tar ham.
Boken forklarer i overfladiske termer en logikk som flere år senere ble brukt for å vinne valget for Trump
Som mange kanskje har fått med seg, ble Donald Trumps valgkamp styrt av en mann som revolusjonerte internett-økonomien med hensyn til å skape oppmerksomhet med kontrovers og med hvordan nyhetssystemet kan utnyttes for å tjener penger med internettreklame. Om vi nå sier at de samme prinsippene, som er blitt brukt for å tjene penger på nettet, har blitt brukt for å skape konstant oppmerksomhet fra pressen, som ikke utelukkende opererer på Internett. Mye av denne oppmerksomheten, baserer seg på å si sprø, sårende, opprørende eller unøyaktige ting, som skulle motivere folk til å poste, gå til siden, og til å lufte sin opprørthet. Dette tjente nemlig Breitbart penger på, fordi de fikk betalt for eksponert reklame.
De samme strategien ble brukt mesterlig i valgkampen, noe som førte til en ekstremt skitten valgkamp, som ble til et sirkus, som trakk pressen til Trump, som fluer til møkk. De kunne ikke vente til han sa neste sprø og siterbare ting.